2024. március. 28. csütörtök, Johanna, Gedeon napja van.
A(z) „A tökéletességre törekszem” — Maxim Vengerov téma hozzászólásai
Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

„A tökéletességre törekszem” — Maxim Vengerov Szerkesztés

Indította: , 2000. december. 03. vasárnap, 00:00

<i><b>– Novoszibirszki zenészcsaládban született, Moszkvában tanult, de nagyon fiatalon Nyugatra került. Későbbi pályája szempontjából hol érték a legfontosabb hatások? </i></b>
<table width="100%" bgcolor="#c5c5c5"><tbody><tr><td id="ext-gen331" width="100%" align="center">----------oldaltörés----------</td></tr></tbody></table>

Első mesterem, Galina Turcsaninova – akinél ötéves koromban kezdtem tanulni – azt vallotta magáról, hogy a kiváló, múlt századi, magyar származású hegedűművész, Auer Lipót iskolájának „leszármazottja”; a második tanárom, Zakhar Bron viszont egyértelműen az Igor és David Ojsztrah nevével fémjelzett „klasszikus” orosz iskolához tartozott. Később, amikor Nyugatra kerültem, elsősorban nem is hegedűsöktől tanultam sokat, hanem azoktól a karmesterektől és zenekaroktól, akikkel együtt dolgozhattam. Fantasztikus élmény volt tinédzserként megismerkedni Claudio Abbadóval, Daniel Barenboimmal, Carlo Maria Giulinivel, Lorin Mazellel, Zubin Methával, Ricardo Mutival és más világnagyságokkal; közelről látni és megérteni zenei felfogásukat, a fantasztikus művészi alázatot.

<i><b>– Már tízéves korától nemzetközi versenyeken diadalmaskodott, és jó néhány rangos hanglemezdíj kitüntetettje. Mennyire fontosak egy fiatal művész életében a külső elismerések, a díjak és a győzelmek? </i></b>

Annyira fiatalon kerültem be a nemzetközi zenei élet körforgásába, hogy egyszerűen nem volt időm ezen gondolkodni. A versenyeken való szereplést is csupán koncertnek fogtam fel, ezért nem volt lámpalázam, nem mérlegeltem, hogy a zsűritagoknak milyen az ízlésük, milyen stílusú hegedülést szeretnek. Játszottam és nyertem. Most, utólag visszagondolva persze tudom, hogy a versenygyőzelmek nélkül sohasem jutottam volna lemezszerződéshez, nem lehettem volna a patinás Teldec kiadó exkluzív művésze; ha pedig nem nyerek díjakat a lemezeimmel, sohasem játszhattam volna együtt az említett karmesterekkel vagy olyan pompás zenekarokkal, mint a Berlini, Bécsi, New York-i, és az Izraeli Filharmonikusok. Minden mindennel összefügg tehát, csak én olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy sohasem kellett lobbyznom és menedzselni magam; anélkül is sikereket értem el.

<i><b>– A Teldecnél megjelent lemezeinek repertoárját tekintve feltűnő a műfaji és stiláris sokszínűség. A kilencvenes években szokatlan, hogy egy művész nem specializálódik valamely korszakra vagy zeneszerzői életműre. </i></b>

Úgy érzem, nem engedhetem meg magamnak, hogy beszűkítsem a zenei érdeklődésemet. Talán majd negyven-ötven év múlva... Egyelőre még minden érdekel: a gregorián és a reneszánsz éppúgy, mint a barokk, a bécsi klasszika, a romantika és a XX. század zenéje. Fontos feladatomnak érzem, hogy a kortárs zenét – elsősorban a modern orosz irányzatokat – népszerűsítsem. Megtiszteltetésnek érzem, hogy több kortárs komponista is nekem ajánlotta új hegedűdarabját.

<i><b>– Két éve egy páratlanul értékes, 1723-ban épített, csodálatos hangú Stradivari mesterhegedűn játszik. Nem tartják emiatt sznobnak vagy túlságosan nagyravágyónak? </i></b>

Remélem, hogy nem. A tökéletességre törekszem, és ehhez szükség van egy minden szempontból kifogástalan hangszerre. A Stradivarim ilyen.

<i><b>– 1997 óta – olyan, világszerte elismert művészek társaságában, mint Harry Belafonte, Julio Iglesias, Roger More, Liv Ulmann és Peter Ustinov – ön az UNICEF tiszteletbeli követe, és jótékonysági koncerteket ad világszerte. Miért érzi fontosnak ezt a missziót? </i></b>

Szibériában, nehéz anyagi körülmények között nőttem fel, így pontosan tudom, mennyire megnyomoríthatja a gyerekek életét a háború, a nélkülözés. Ezért vállaltam el az UNICEF felkérését: szép feladatnak tartom, hogy elvigyem a háború sújtotta Szarajevóba vagy más válságövezetekbe a zene üzenetét. Egész eddigi életemet a muzsika határozta meg, és boldog vagyok, ha megoszthatom a gyerekekkel a klasszikus zenében lelt örömömet.

<i><b>– Huszonhárom éves korára mindent elért, amiről egy klasszikus zenét tanuló fiatal álmodhat. Hogyan képzeli karrierjét a következő évtizedekben? </i></b>

A repertoárom folyamatos bővítése, a tökéletesség iránti vágy naponta új és új feladatokat, kihívásokat állít elém, ezért nem hiszem, hogy a közeljövőben kiégnék, vagy elveszíteném a lelkesedésemet. Távolabbi terveim között szerepel, hogy zeneszerzéssel és vezényléssel is foglakozzak; egyelőre azonban minden érzésemet, gondolatomat és percemet betölti a hegedű.

<i>1998. március 18.</i>

(A fenti beszélgetést Retkes Attlia „Kontrasztok” című nemrég megjelent interjúkötetéből, a szerző szíves hozzájárulásával közöltük.)
deeppurple
2007. március. 21. szerda, 09:43
Sziasztok!
Maxim Vengerov, március 30., 19:30-ra a Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben tartandó hegedűestre van egy db eladó 15.000 Ft-os jegy. (A jegyek egyébként már elfogytak!) Ha valakit érdekel, hívjon a 06-30/933-1452-es számon. Köszi.
r.iván
2007. február. 02. péntek, 12:14
Sztem vengerov mellett nem kell ilyen nagyképű dumákat irkálni
adam09
2004. december. 16. csütörtök, 01:47
Én ugy vélem,hogy nem lesz tronfosztás.azért nem,mert itt nem beszélhetünk tronrol.minden müvész más és más,a maga nemében egyedi.persze nyilván lehet nevesiteni a legjobbat,de ez magánvélemény!szerintem Vengerovot nyugodtan vehetjük egy lapra olyan zsenikkel,mint Perlman,Heifetz,Stern,Zukerman,mindenféle fenntartás nélkül.Nem a cimek számitanak,nem is az elismerések.Aki nem érti,miért emlitem ezekkel a müvészekkel egy szinten Vengerovot,annak ajánlom,menjen el és hallgassa meg egy koncerten.Nem fog csalodni.A zene mindennél többet mond,és egy Vengerov tolmácsolásban talán még többet is..!
mick
2001. október. 30. kedd, 01:37
erdekesek a kritikus megjegyzesek, en csak a "kesztyüben gyakoroltam" öneletrajzi visszaemlekezeseire, a vilaghir ellenere meg mindig felenk megszolalasaira emlekszem az interjukbol, na meg arra a lelkesedere, amivel uj, saarbrückeni (!) tanari müködeset kezdte.

tronfosztas? de hisz ez nem boksz vilagbajnoki cim, amit evente meg kell vedeni es csak egy valaki birtokolhatja a sulycsoportban. ö sem ütöttek ki Gil Shahamot, nemde?
elvannak ezek egymas mellett, föleg ha okosan elosztjak a lemezcegeket! teny, hogy Barenboim szepen felepitette a fiut, es biztosan jol halad tovabb az EMI-nel is, de talan nem erdemtelenül...
en meg nem hallottam nem-telthazas Vengerov koncertröl.

s ha minden erv elfogy, marad a "sztarjainkkal megöregedni" korosztalyi szolidaritas, a la Fay Miklos es Bryn Terfel...(lsd F.M. Falstaff kritikaja)

azt viszont valaki elarulhatna nekem, hogy honnan jön a csaladi neve?
Zsolti23
2001. február. 05. hétfő, 16:51
Vengerov bácsi kezdhet remegni,mert ezt a lányt kb 6-7 szer visszatapsolták.Ez valamit jelent.Még egy pár évig csiszolgatja a tudását,és azután... vesz egy Stradivari-t 2 havi fizetéséből.
Füles
2001. január. 30. kedd, 13:13
Legyen...) Tényleg, hogy sikerült a koncert? Van Vengerovnak félnivalója?...
Zsolti23
2001. január. 23. kedd, 17:06
Az imént hallgattam Vengerov előadásában Glazunov A-moll hegedűversenyét.Fantasztikusan él a hegedűje.Most már csak arra vagyok kíváncsi,hogy mit tud az a 16 éves finn-magyar lány (Záborszky Katariina),aki ugyanezt adja elő 29-én a Zeneakadémián?Ki tudja,talán pár év múlva trónfosztás lesz?
Baaa
2001. január. 19. péntek, 16:27
Ez a Maxim srác nagyon jó.Nagyon szép.Tényleg
...
Füles
2001. január. 19. péntek, 09:58
A minap láttam egy CD-borítót. Rajta középen nagy betűkkel: Maxim Vengerov, mellette-alatta feleakkorával: Sir Colin Davis, alul ugyanolyan kicsivel a zenekar, végül - szinte láthatatlanul - egy zongorista, Vengerov kamarapartnerének a neve volt olvasható. Ez a borító tökéletesen ábrázolta a jelenlegi zenei erőviszonyokat... különös tekintettel arra, hogy a zeneszerő neve és lemezen előadott művek címe lemaradt...
Bigsony
2000. december. 04. hétfő, 00:00
Szegénynek azt se mondanák meg ha a gyakorlásával neveznének a következő versenyre... Csak játszd fiam, ahogy szoktad, rutinmunka...
Jó a rendező a háttérben az már biztos.
rota
2000. december. 03. vasárnap, 00:00
forrás: lásd:Hogyan nyilatkozzunk a sajtónak, ha korrekt hegedűművészek vagyunk? c. kézikönyv.
Kihagyta az "elméjült vonzódást Bach géniuszához" és a "számomra Mozart többet mond, mint Beethoven" részeket.
Ha az ember kicsit nem figyel oda, ha későn kapcsol, egyből megnyer néhány nemzetközi versenyt, és aztán megnézheti magát, hova jutotott!
« első oldal   |   előző oldal   |   Összesen 11 db. listázva 1-11   |   következő oldal   |   utolsó oldal »
Ha hozzá szeretne szólni a témához, kérem jelentkezzen be!
Évfordulók

Béres János (1930)

Samuel Ramey (1942)

Leblanc Győző (1947)

Stevie Morris (1954)

Cheryl "Salt" James (1967)

tovább »
Hírdetés
Lájkolj :)

Toplisták
© 2010. by NETFORUM